Noen utenlandske spesialiteter:
Først en vanlig '81-modell, sånn for sammenligningens del:
Og så denne, tilsynelatende nokså like '84-modellen:
Men der slutter også all likhet.Hekken på bilen over, ser nemlig slik ut:
...så hvis du nå mistenker at det dreier seg om en begravelsesbil, har du helt rett. Denne spesial-Taunusen er til salgs i Spania, har bare gått 65.000, og selges for en sum man skal kunne bli enige om.
I tillegg til noen nye deler står det i annonsen at det også kan følge med noen ...kister. En klar kandidat til årets mest særegne brukt-Taunus-annonse. Bare synd at bilen ikke ville være veteran enda her til lands.
Disse bildene viser en '73 V6-Taunus som går i Frankrike
og eies av Didier Bourdot.
Det neste bildet er tatt i Jura-distriktet i januar 2001, på
et løp som skiller seg ut fordi det er det eneste rallyet i Régional
Français hvor det kjøres på snø:
Under er et detaljbilde av bilen fra et senere løp.
Der ser vi fører og co-førers navn på ruta (med blodtype
etter) - og bagasjelokk og panser i løsvekt på taket:
Bilen omtales som populær blant tilskuerne, og av bildene
på den
franske siden ser vi at teamet også gjør sitt for å
bli lagt merke til!
Etter å ha hentet bilder både her og der, er jeg
ikke skråsikker, men jeg tror de fleste av bildene under er lånt
fra websidene til vår søsterklubb i Argentina. De har en imponerende
mengde bilder av biler vi ikke så lett får sett "live"
på denne siden av kloden, og her er noen smakebiter:
Denne argentinske Taunusen er uten tvil klar for stripa, men
hva quarter-mile'n går unna på, sto det ikke noe om.
Full pakke med blant annet spoiler for optimalt marktrykk på
slicks'en og "bremseskjerm":
Det skulle heller ikke mangle på kreftene i denne - som har en V6
under panseret og nitro-flaske i bagasjerommet.
Om det er mye krefter å hente her også vet vi ikke,
men hundehuset har jo en brukbar størrelse:
Ford Cortina XR6 med tre-liters V6 ble solgt i Sør-Afrika mellom
1981 og 1983. Bildet under viser et eksemplar av arten, hentet
fra fra den argentinske Taunusklubbens hjemmeside. Der står det bare
at bilen er sydafrikansk - som vi jo allerede vet.
XR6'n ble også laget i en limited edition på kun 250 eksemplarer.
Den var utstyrt med hele tre forgassere, og het Interceptor.
Klikk på bildet hvis du vil se hele annonsen.
Ford har nok laget mange ulike typer Taunus men en stretch-limousine
har de aldri laget. Det har imidlertid argentinske Sergio Medrano:
Sergios utgangspunkt var en '76 GXL - og ja, årsmodellen
er riktig, dette er Argentina! Bilen ble forlenget med en meter, og er nå
sannsynligvis den lengste Taunus'en i verden.
Ganske andre kjøreegenskaper enn over, er det på
denne "rally-Knudsen". Vet dessverre ikke hvor bilen kommer fra
eller hva som er gjort med den, men bildet er sprekt nok til å få
en plass på sidene våre.
En Taunus som virkelig blir brukt, er denne finske bilen som
eies av Tommi Kaarna og har en 16 ventilers 2.0-liter Cosworth Turbo under
panseret. Dekkdimensjonene er heller ikke for pyser: 265/40/17 bak og 245/40/17
foran.
De skriver selv: Kaarna Racing conducts in Historic Racing
competitions, Roadsport class A, in Finland. The car is Ford Taunus 1976.
For more information, click here.
En ganske annen variant er denne "pick-up-Knudsen":
For ikke å snakke om Taunus
P-100, en pick-up som var en salgssuksess i England og som også
ble solgt i Australia, New Zealand og Sør-Afrika.
Vil du se mange flere Taunus-bilder - da bør du besøke
denne siden.