Litt Ford Taunus-historie:

 

Den følgende detaljerte historikken er stort sett hentet fra Martin Landhages hjemmeside (http://www.algonet.se/~ma-la/). Mange artige detaljer her, men hvis du bare vil ha kortvarianten, kan du klikke på linkene under og raskt få svar på følgende:

Den aller første Taunusen som ble presentert i Svensk Motor Tidning i august 1939:

Den aller første Taunusen kom i 1939 og etterfulgte modellen Ford Eiffel. Ford Verke AG i Köln, som konstruerte bilen, tok navnet Taunus fra et bergmassiv i Tyskland.

I 1952 kom Taunus 12 og Taunus 12m (G13) med en 1,2 liters motor. Tre år senere kom dessuten Taunus 15m (G4) med en litt sterkere motor, men fortsatt var sideventilerte motorer tingen.

I 1957 kom den første Taunus 17m Standard og De Luxe (P2). Disse skilte seg ganske markant fra de tidligere 12m og 15m. For det første var karosseriet tatt fra Ford Crown Victoria, noe som ga bilen et klassisk 50-talls utseende. For det andre hadde bilen en rekkefirer på 1698 kubikk, eller 1.7 liter. De Luxe-modellen var dessuten tofarget:

Når bilen kom, ble den en enorm suksess, og den ble solgt fram til 1960. I 1960 (i Tyskland) kom neste bil i Ford Taunus sin historie, nemlig Taunus 17m Super og TS (Taunus Sport - P3). Bilen hadde et helt nytt karosseri og lignet ingen annen bil:

Motoren var likevel den samme som i P2. Den ble siden forbedret med automatchoke, to ports forgasser og 1.8 liters motor (P3TC og P3FC). Denne bilen ble solgt, i ulike varianter, fram til 1964.

De senere årsmodellene hadde, i tillegg til de nevnte forbedringene, også skivebremser framme og fire gir (i stedet for tre). Som ekstrautstyr fantes trippteller, krommet bakdel, ryggelys samt Saxomat.

Saxomat var en halvautomatisk girkasse uten clutch, operert av en kontakt i girspaken.

Parallelt med at Taunus 17m kom i begynnelsen av 60-tallet, kom nye versjoner av Taunus 12m og 15m (P4). Disse hadde et litt mindre og mer firkantet karosseri. Det svært unike med disse modellene var at de hadde en V4-motor med framhjulsdrift, noe som var svært uvanlig på den tiden.

1965-modellene (som kom høsten 1964), brakte med seg forandringer, men også problemer. Da kom nemlig Taunus 17m og 20m Super (P5) med V4 eller V6 (20m) motorer.

V4-motoren skulle komme til å skape en del problemer for Ford. Pakningen i topplokket holdt ikke ved høye hastigheter, så det kom kjølevann inn i sylindrene. V6-motorene på 2.0 liter gikk imidlertid svært godt.

Våren 1965 kom dessuten en Taunus 20 TS som hadde en V6-motor med hele 100 hk. En annen nyhet på 20m TS var at den hadde girspak på gulvet (alle andre hadde rattgir). Taunus 17m og 20m ble solgt fram til 1967.

I 1968 kom nye forandringer. Da forsvant nemlig "Taunus". Dette var for å viske ut det dårlige ryktet som Taunus 17m (P5) hadde gitt Ford. Bilen hadde i tillegg fått et helt nytt karosseri og så mer ut som en amerikaner.

I 1969 kom de siste m-modellene (P7/2). Først 17m og 20m, men fra 1970 også 26m. P7/2 skilte seg fra P7/1 gjennom at man hadde spedd på det amerikanske utseendet ennå mer. Nå sto dessuten FORD med separate bokstaver både foran og bak, og grillen var blitt mer konvensjonell med rette "striper".

17m fikk til slutt en V4-motor på 2 liter og 20m en V6 på 2.3 liter, så egentlig burde de hatt navnene 20m og 23m. Siden man hadde tatt bort "Taunus" på 17m og 20m måtte man gjøre dette også på 12m og 15m.

I årenes løp kom det en del cabriolet og coupé-modeller, samt OSI. Alle bygdes av Karl Deutch karosserifabrikk, med unntak av OSI (Officine Stampaggi Industriali) i Turin i Italia. Her er en 1968 OSI som nå går i Nederland:

OSI var egentlig en 20m TS som med sitt italienske karosseri fikk et særegent utseende og kun ble laget i et fåtall eksemplarer mellom 1966 og 1968.

Ford M ble laget til og med 1972. Hva som skjedde med Ford Taunus fra og med 1970, kan du lese mer om på vår tekniske side.


Etter krigen kom en videreutviklet versjon av denne 1939 Taunus'en. Etterfølgeren var på 1172 kubikk og fikk oppnavnet "kuppelryggen" (Bückel - the hunchback).


Otosan-Taunusen ble produsert i Tyrkia fra 1985 til 1993. Taunus 1.6 GL og 2.0 GLS ble produsert i årene 1985-1993.

I årene 1990-1993 fikk modellene en ansiktsløftning i modellene Taunus GT og Taunus GTS. Sentrallås, servostyring, elektriske vinduer og femtrinns girkasse var standard på 2.0 modellene. Som option fantes air-condition og firetrinns automatkasse.

Fra 1990 fikk dashbordet et nytt utseende som ligner BMW's i at det er vinklet framover mot føreren. Les mer om Otosan-Taunusen.

Dette forteller tyrkiske Mustafa som selv har en Otosan-Taunus, (se bildesiden under Hilsninger fra utlandet).

 

Tilbake til teknisk info