Taunus'er funnet på web'en

 

Til denne siden prøver vi å finne biler som ikke allerede er gjengangere i andre Taunus-klubbers bildearkiver:

 

Eirik (medl. 23) fant denne friske fireliters Taunusen til salgs på mobile.de:

Den ikke bare ser sprek ut:

Under panseret er nå en sterkt bearbeidet 4.0 Explorer-motor med Weber Alfa innsprøytning som kan yte 160 kW (217 hk).

I salgsannonsen ramses det videre opp blant annet femtrinns Scorpio-kasse, 3,09 bakaksel med 75% sperre, 15" tredelte Image felger, servostyring, polyforinger rund baut, justerbart chassis, spesiallaget eksosanlegg osv.

Og prisen på herligheten? 10.900 Euro.


Denne er rett nok ikke er funnet på nettet, men på TV:

Her er bilen til den skjorteløse Onslow i "Høy på pæra". Siden serien er spilt inn i England, er det strengt tatt en Cortina, men vi kan se litt stort på akkurat det. Den har lyseblått tak, og resten av bilen er faktisk blå, selv om den ser svart ut her.

Noen som har bedre bilder av den, eller vet mer om bilen? Send en mail til webmaster.


En annen TV-serie var "Starsky and Hutch" fra 70-tallet:

Den lett gjenkjennelige bilen i serien, var en Torino, men noen engelskmenn laget en kopi. Som vi ser, har de brukt en TC.

Bilen er (var) rød med hvit stripe og bildet under er tatt på den ikke helt ukjente Silverstone-banen.

Mer om denne bilen finner du her.


Eieren av denne Ford Taunus GXL 2300 V6 beskriver biltypen som "the highway star of the seventies in Europe".

Han skriver dette om bilen: Here are some pictures of my Ford Taunus. It's a 1974 model and has an a little bit unusual appearance for an European car.

Og her er eieren sammen med bilen. Er det noen som vet hvem han er, og hvilket land han bor i? Tips oss.


GT-interesserte bør klikke på bildet under og besøke den nederlandske siden som dette bildet er hentet fra. Bilen er en original 1981-modell 2.3 GT coupé fra Argentina og eies av Lucas:


Denne svenske '74 2.0 GXL coupé'n, står for tiden (mai 2001) til salgs på vår kjøp- og salgsside:


Finsk '73 Ford Taunus 2.0 GT, V6 m/firetrinns manuell kasse:

Den eneste teksten som sto på engelsk var dette: Sorry, this page is in finnish to inform Finnish car buyers. I'm selling the coupé because it is simply NOT a family car and we have a newborn baby as you know.

The coupé will be better off in the hands of someone who has time for upgrades and maintenance instead of being way too slowly driven around by my wife (This car is craving for SPEED). I will miss this car incredibly, though. Enjoy the pictures, don't even try to understand the text or you'll go boinkers. ;) Henkka


Fortsatt bilder fra østligere breddegrader. Både den stuka Taunus'en over, og stasjonsvogna under, er fra en russisk side.

Og vel, ikke kan jeg russisk, og om jeg hadde kunnet, ville det ikke hjulpet, for det var ikke noe tekst til bildet - men *vill gjetting* det kan jo hende at den har fått en premie...


Fortsetter med en '71 Ford Taunus 2.3L V6 funnet på hjemmesiden til Ronnie: http://home.sol.no/~hoeyesen/biler.html

Han skriver dette om den: Bilen hadde teddyfor i taket, sota bak og sideruter, takluke (type dasslokk), justerbare dempere fra Monroe bak, nagla skinn i dører og sidetrekk, elektriske vinduer, hjemmelagd midtkonsoll med selv-installerte dioder som indikerte posisjonene til vifte og varmeapparat, det var installert en GXL-grill i fronten og bilen hadde selvfølgelig GTI-seter med skinntrekk. En gang gikk denne bilen med 15"alleycat-felger. Da jeg hadde den, kjørte jeg bare på 14"stålfelger med 195x70 dekk.


Fra Mortens hjemmeside, http://home.sol.no/~morhoff/, har vi hentet dette:

Her ser du bilde av den forrige bilen vår, en Ford Taunus 2.0 GL fra 1979. Den kjøpte vi i 1994, og siden fikk den noen hestekrefter ekstra, ny lakk og gearboks med 5 gir før vi solgte den.

Vel, det gikk med noen timer til vedlikehold, men til gjengjeld har vi hatt en rimelig og driftssikker bil vi har kjørt mange og lange turer med. I tillegg var det jo artig å ha en gammel bil som var i god stand.


Og tilslutt:

Ingen fare, jeg ser at dette ikke er en Taunus, men kunne ikke stå for synet av en Cortina FASTBACK!!! Eller hva med denne - en Cortina hardtop!...:

Ingen av disse modellene ble noen gang et dagligdags syn fordi de var - og forble - prototyper.

 

Tilbake til bildesiden