Stians gamle blir som ny:
Bilen er en 1974 coupe, originalt med 1600 motor, og bildet
under er tatt i 1991 da bilen ble lakket om fra grønn metallic til
rød.
Etterhvert solgte Stian bilen, og en stund senere havnet den
hos Kjetil, (medlem nr. 003). Hva som skjedde med den mens han eide den, kan
du se bilder av her.
Nå er bilen tilbake hos Stian, som tok den med seg på
klubbtreff på Gol 2002, og sånn gikk det:
Det ble skikkelig premiefangst på den nyoppussede coupeen
- med pris både for "beste ombygde Taunus" og "publikums
favoritt".
Selv om bilen ser temmelig original ut, er det gjort mange
endringer:
Motoren er en '88 sierra 2,0 is , med K & N luftfilter
, og 2,5" eksosanlegg. Det elektriske systemet til injectionanlegget
er koblet til det orginale el.systemet slik at det er likt den koblingsmetoden
som er originalt i Sierra.
Gearkassa og mellomakslingen er fra samme bil.
Understellet er satt opp med komplett poly-foringsats , Wilwood 285mm bremser
foran , justerbare Koni støtdempere rundt om, helsveist forstillingstravers
fra 81-mod 2,3 ghia.
Bilen har 20mm stabstag foran + bak, nylonforinger i rammevangene
foran, Goodridge bremseslanger (teflon/stål), den store Atlasbakakselen
med 9" tromler, 22mm hovedbremsesylinder fra Granada , balanseventil
til bremsene bak fra Sierra , elsystem fra 76-mod 2,3s + 77 1,6l og bilen
har intervallviskere + org el til midtkonsollen. Varselsystemet til bremsene
er fra en 82-mod Capri 2,8 inj.