Frodes stasjonsvogner ++:
Etter å ha tatt litt rust på '77 stasjonsvogna
høsten 2003, og funnet ut at flekking med samme farge ville gi et resultat
som ledet tankene hen mot ordet "giraff" fordi lakken hadde falmet,
fant Frode ut at han like godt kunne gi hele bilen en - og helt ny - farge:
Bildene av bilen kom med følgende beskjed: Den ble jo
ikke såå gal med finfin rulle og tynn lakk. Legg merke til sideruta
bak :-) "Tettet" fra innsiden ser det nesten ut som en gammel "delivery".
Og hvis du lurer på hvordan bilen så ut før,
kan du se her.
Når det gjelder '72-modellen som han kjøpte høsten 2003,
har han byttet kam på den.
Han skriver videre: Bilen ble kjøpt etter at jeg solgte
den brune stasjonsvogna under. Da var det en ledig parkeringsplass og litt
ekstra på "gøy & morro-kontoen", som er øremerket
alt som har med Taunuser og bilcross å gjøre....
Og for at ingen skal være i tvil - denne bilen skal
ikke brukes til bilcross!
SOLGT: Denne '76-modellen solgte Frode høsten 2003.
Bilen beskrev han slik: Jeg er tredje eier, og den har aldri
hatt radio eller vært røykt i.
Alle innvendige trekk er bra (t.o.m. i "lasterommet")
og den var utrolig fast & fin å kjøre -selv om clutch og
håndbrekk begynner å bli skralt.
Rust i selve karosseriet er tatt (sveist), men den er flekket
over med litt feil fargenyanse, så den er ingen skjønnhet.
En stasjonsvogn til - dette er en 1.6 fra 1975.
Den virker veldig hel for rust, (bortsett fra noe i den ene
hjulbuen). Den har hatt en skummel fortid som russebil, men det har ikke ødelagt
den -bortsett fra at noen har "sensurert" reklamene etter 17. mai,
og bommet litt med malekosten (vinduslister o.l.).
Bilen har forresten endel spesielt extrautstyr, som hjemmelaget
midtkonsoll med ca. fjaksten forskjellige bryter og sirene(!!!).
Her er et par bilder til av denne 1977 1,6L (bakerst over)
som er både god og godkjent. Den skulle egentlig ha vært delebil
til GLS'n (se lenger ned på siden), men da denne var veldig hel og bra
(-og den andre var stikk motsatt), så ble det sånn.
Det er veldig mulig at jeg kommer til å "oppdatere"
bilen litt med interiøret fra GLS'n etterhvert. Jeg skal holde den
slik at den kan tilbakebringes til helt original, men slik bilen ser ut nå
føler jeg meg sytti år for ung til å kjøre den.
Men det er jo litt morro å ha en kjempetypisk "bonde-på-landet-bil",
for ingen gidder å ta vare på slike.
For noen år siden var jo dette egentlig en veldig typisk
Taunus. ...mann med hatt, traust farge og ikke noe ekstrautstyr eller stor
motor. Jeg er sikker på at hvis jeg leter veldig godt så ligger
det garantert en gammel Felleskjøpet-caps under et av setene :-)
Og dette er den stasjonsvogna jeg kjøpte først,
en 77 GLS med toliter og vinyltak. Fant ut at det ble i meste laget med rust
på denne og akkurat da dukket 1.6 L'n ovenfor opp.
"I meste laget med rust" fikk tankene over på
en materialtetthet på høyde med en Stratos. Når bakdørene
ble åpnet, trengte jeg ikke banke med skrujern på hjulkassene
- det holdt å trykke forsiktig så så jeg Vikingdekkene (gjennom
bilen).
Det var litt artig, for det viser seg at begge stasjonsvognene
er produsert i samme måned i 1977, og hadde opprinnelig samme nevada-beige
farge (den hvite er omlakkert).
Til slutt en 1982 delebil som jeg kjopte gjennom klubbsiden: