Noen utenlandske spesialiteter:

 

Først en vanlig '81-modell, sånn for sammenligningens del:

Og så denne, tilsynelatende nokså like '84-modellen:

Men der slutter også all likhet.Hekken på bilen over, ser nemlig slik ut:

...så hvis du nå mistenker at det dreier seg om en begravelsesbil, har du helt rett. Denne spesial-Taunusen er til salgs i Spania, har bare gått 65.000, og selges for en sum man skal kunne bli enige om.

I tillegg til noen nye deler står det i annonsen at det også kan følge med noen ...kister. En klar kandidat til årets mest særegne brukt-Taunus-annonse. Bare synd at bilen ikke ville være veteran enda her til lands.


Disse bildene viser en '73 V6-Taunus som går i Frankrike og eies av Didier Bourdot.

Det neste bildet er tatt i Jura-distriktet i januar 2001, på et løp som skiller seg ut fordi det er det eneste rallyet i Régional Français hvor det kjøres på snø:

Under er et detaljbilde av bilen fra et senere løp. Der ser vi fører og co-førers navn på ruta (med blodtype etter) - og bagasjelokk og panser i løsvekt på taket:

Bilen omtales som populær blant tilskuerne, og av bildene på den franske siden ser vi at teamet også gjør sitt for å bli lagt merke til!


Etter å ha hentet bilder både her og der, er jeg ikke skråsikker, men jeg tror de fleste av bildene under er lånt fra websidene til vår søsterklubb i Argentina. De har en imponerende mengde bilder av biler vi ikke så lett får sett "live" på denne siden av kloden, og her er noen smakebiter:

Denne argentinske Taunusen er uten tvil klar for stripa, men hva quarter-mile'n går unna på, sto det ikke noe om.

Full pakke med blant annet spoiler for optimalt marktrykk på slicks'en og "bremseskjerm":


Det skulle heller ikke mangle på kreftene i denne - som har en V6 under panseret og nitro-flaske i bagasjerommet.


Om det er mye krefter å hente her også vet vi ikke, men hundehuset har jo en brukbar størrelse:


Ford Cortina XR6 med tre-liters V6 ble solgt i Sør-Afrika mellom 1981 og 1983. Bildet under viser et eksemplar av arten, hentet fra fra den argentinske Taunusklubbens hjemmeside. Der står det bare at bilen er sydafrikansk - som vi jo allerede vet.

XR6'n ble også laget i en limited edition på kun 250 eksemplarer. Den var utstyrt med hele tre forgassere, og het Interceptor.

Klikk på bildet hvis du vil se hele annonsen.


Ford har nok laget mange ulike typer Taunus men en stretch-limousine har de aldri laget. Det har imidlertid argentinske Sergio Medrano:

Sergios utgangspunkt var en '76 GXL - og ja, årsmodellen er riktig, dette er Argentina! Bilen ble forlenget med en meter, og er nå sannsynligvis den lengste Taunus'en i verden.


Ganske andre kjøreegenskaper enn over, er det på denne "rally-Knudsen". Vet dessverre ikke hvor bilen kommer fra eller hva som er gjort med den, men bildet er sprekt nok til å få en plass på sidene våre.


En Taunus som virkelig blir brukt, er denne finske bilen som eies av Tommi Kaarna og har en 16 ventilers 2.0-liter Cosworth Turbo under panseret. Dekkdimensjonene er heller ikke for pyser: 265/40/17 bak og 245/40/17 foran.

De skriver selv: Kaarna Racing conducts in Historic Racing competitions, Roadsport class A, in Finland. The car is Ford Taunus 1976. For more information, click here.


En ganske annen variant er denne "pick-up-Knudsen":

For ikke å snakke om Taunus P-100, en pick-up som var en salgssuksess i England og som også ble solgt i Australia, New Zealand og Sør-Afrika.


Vil du se mange flere Taunus-bilder - da bør du besøke denne siden.

 

Tilbake til bildesiden