Bent Ove: 2x74 blir til én ...ny:

 

Min første Taunus var en 1,6 1975, som jeg eide 3 ganger før den ble hogd. Etter det så kjøpte jeg en Taunus 1,6 1980 4 dørs, is blå, den fikk også kjørt seg, men den var ikke så slitesterk som Knutson utgaven fra 70-tallet. I tillegg til de to så har jeg hatt en grønn 1300 74-mod, en rød '74 1300, en gul 1600 '73 -og to 74-er.

Bildehilstorien under begynner våren 2010:

Tenkte jeg skulle sende noen bilder av restaurering av min 1974 Ford Taunus 1,6 (over) og noen bilder av delebilen til den, som faktisk er i daglig drift (under).

Denne skal jeg bruke, grill, frontlys, interiør, motor (2,0), girkasse (5 trinn) og muligens bakaksling av.

Har faktisk brukt den oransje hele vinteren 2010 med 155- 13". Fantastisk vinterbil.

Delebil er orange, den som restaureres er copper metalic.

Høsten 2010 dukket det opp et prosjekt som førte til salg av begge disse Taunusene. Bilen over ble kjøpt av en i klubben.

Under er den jeg driver med nå, en 1,6 1974 som det sto 2,3 automat i, og som nå får en 2,0l Sierra ohc med 5 trinns kasse:

Den har stått innendørs siden 1992, men med vask, rens og nye støtfangere blir den bra.

Ikke verst etter bare en vask. Tro hvordan den blir etter polering og rubbing?

Mye støv, spindelvev og løv.

Men luftfilteret glinsa i sola selv med en centimeter støv oppå. Og sånn ble det etter fjerning av 18 års oppsamlet skitt:

Nå er også motoren ferdig lakka og pusset. Ble bra gitt:

Nå skal girkassa tas, forstillinga, mellomaksel og bakaksel skal sandblåses og lakkeres. Da blir alt av foringer og ledd og kuler dempere bremser helt nytt på hele bilen.

 

Tilbake til bildesiden